Dag 4 en 5

22 oktober 2015 - Paramaribo, Suriname

Gisteren hebben we geen workshop gegeven maar onze Hanzemail bijgewerkt, het programma voor vandaag nog een keer doorgenomen en 's avonds kennisgemaakt met Royza, een van onze supervisoren van de Hanze in Paramaribo. Fantastisch om van Royza, die les geeft aan de Sociale Academie van Suriname, te horen hoe het hen toegaat; geen digibord, geen prowise en ipads maar een schoolbord met krijtjes, nauwelijks boeken ( en een verzoek aan ons om met name oudere maar goed bruikbare edities op te sturen), max. 32 studenten per jaar en alleen inschrijfgeld maar verder een geheel gesubsidieerde opleiding.

Verder hebben we op het heetst van de dag Paramaribo verkend. We komen nu al tijd te kort en willen toch alles zien; Ford Zeelandia, de centrale markt, het presidentieel paleis, winkeltjes etc. etc.

Vanmorgen ging om 07.00 weer de wekker en om 09.00 zaten we klaar voor onze tweede workshop; Veranderen en Trauma en Verlies. De veranderoefening van Melody viel heel goed in de smaak en iedereen deed heel leuk mee( zie de foto's). De theorie van mij viel wat zwaarder. Lastig ook om iets te presenterern waar we met studenten 3 werk- en hoorcolleges over doen om hen deze theorie mee  te geven. Wat kies je dan en wat laat je dan liggen? Daarbij is er geen internet en kunnen we niet van filmpjes o.i.d. gebruik maken. De deelnemers waren  tevreden en ik wat minder, maar dat komt een aantal van jullie vast bekend voor.  De mensen doen echt allemaal heel leuk mee en komen met veel vragen en persoonlijke voorbeelden en dat werkt natuurlijk fantastisch. Ze hadden ook nog voor lekkere hapjes voor ons gezorgd, voor in de pauze. Zo lief.

Het is nu 16.15 en ik lig het blog bij te werken bij het zwembad. Mélody gaat zo op stap met haar neef Henk uit Paramaribo. Ik voel me echt een vrouw van de wereld, zo alleen in het resort met mijn ipad, hihihi. Morgen gaan Meldoy en ik een tocht maken van drie dagen in de jungle ( Boven Suriname - Kninipaati). We verheugen ons er enorm op. Maandag geven we de laatste workshop bij het AMW en dinsdag nog een in het Academisch Ziekenhuis. Misschien lukt het Royza ons donderdag nog mee op sleeptouw te nemen om wat van het werk en leven in Paramaribo te zien. Woensdag gaan we in ieder geval ook nog naar Commewijne. Maar dat horen jullie dan wel weer. Het lukt hier beter om in het moment te zijn; no spang en dat wensen wij jullie ook. Warme groeten, Melody en Marian

1. Esther:
    22 oktober 2015
    Klinkt allemaal heel erg tof!!!

Groetjes,
    Esther.
  2. Janneke:
    22 oktober 2015
    Leuk hoor om zo regelmatig iets van jullie te lezen. Vol programma! Leuk ook dat leergierige publiek. Er gebeurt bij jullie meer dan hier. Ik zou graag even om het hoekje willen kijken. Fijne avond beide en mooie tocht de komende dagen.
  3. Marian:
    22 oktober 2015
    Wat een geweldige ervaringen allemaal. Cultuur, onderwijs aan de lokale hulpverleners en morgen de jungle in! Enjoy.
  4. Fokje:
    22 oktober 2015
    Klinkt zo bekend allemaal! Fijn dat jullie zo genieten! Hebben jullie al wat leuke en lekkere restaurantjes bezocht?
    Ben benieuwd wat jullie van de binnenlanden vinden!
  5. Anneloes:
    23 oktober 2015
    Hey Marian,
    Leuk om je zo te kunnen volgen. Jullie hebben het maar druk, zelfs aan het zwembad nog druk bezig met verslaglegging. Als je weer in NL bent wil ik je wel leren hoe je filmpjes van internet kan rippen, zodat je deze ook kan gebruiken wanneer je geen internet hebt. Veel plezier!
  6. Marian:
    23 oktober 2015
    Anneloes, wat een goed idee. Dan moet ik wel weer terug.
  7. Wilma huiskamp:
    24 oktober 2015
    dag dames,
    wat een leuke mails schrijven jullie, krijg een goed beeld en kan soms de klamme warmte bijna voelen:) . Heb veel plezier in het werkdeel en met elkaar,
    groetjes, Wilma
  8. Marieke:
    24 oktober 2015
    Geweldig, ik krijg ook helemaal een beeld door het verhaal en de foto's. Jullie zijn goed bezig en als jullie terugzijn, kunnen we dan niet een actie op touw zetten om goeie MW literatuur in te zamelen voor hen?
    Geniet daar nog! Maar dat lukt wel zo te lezen!
    Marieke